Slovo úvodem

Vážení a milí přátelé,

k jednání pléna Poslanecké sněmovny jsme se sešli ve čtvrtek 19. listopadu a pátek 20. listopadu. Tyto dva jednací dny byly z pohledu jednacího řádu Poslanecké sněmovny unikátní, neboť jsem svolal sedm mimořádných schůzí, což se v historii Poslanecké sněmovny doposud nestalo. Žádosti na jejich svolání jsem obdržel od všech poslaneckých klubů a také od vlády.

Minutou ticha jsme uctili památku zemřelých na onemocnění covid-19.

Hned v úvodu mé krátké rekapitulace našeho jednání bych zde rád zmínil usnesení, které jsme většinově přijali. Vyjádřili jsme v něm poděkování všem zdravotníkům, pracovníkům v sociálních službách, hasičům, policistům, vojákům, hygienikům a dalším, kteří se starají o pacienty s nemocí covid-19 a i jinak přispívají ke zvládnutí epidemie. Jejich každodenní náročné práce si velmi vážíme.

Ve třetím čtení, v rámci hlasování daňového balíčku, jsme zrušili takzvanou superhrubou mzdu. Zároveň jsme schválili zdanění hrubé mzdy 15 procenty a u osob s měsíčním výdělkem nad 140.000 sazbou 23 procenty. Současně jsme odhlasovali zavedení stravenkového paušálu, zvýšili jsme spotřební daň z tabákových výrobků.

Dále jsme ve třetím čtení odhlasovali vládní předlohu o evidenci skutečných majitelů, jež vychází z evropské směrnice.

Prodejci pojištění budou mít zřejmě delší lhůty na doklad odbornosti, schválili jsme to v příslušné poslanecké novele. Zmrazili jsme platy ústavním činitelům a soudcům na jeden rok.

Jak předlohu týkající se daňových změn, tak i schválené zákony o evidenci skutečných majitelů, o platu ústavních činitelů, o delších lhůtách na doklad odbornosti prodejcům pojištění bude ještě projednávat horní komora Parlamentu.

Vláda požádala Poslaneckou sněmovnu o prodloužení nouzového stavu, žádosti jsme vyhověli a nouzový stav prodloužili do 12. prosince 2020.

Jednali jsme v omezeném formátu a dodržovali platná hygienická nařízení vyhlášená vládou.

Radek Vondráček

Anketa

Poslanci s vědomím zvýšení schodku státního rozpočtu zrušili superhrubou mzdu. Zároveň schválili 15procentní zdanění hrubé mzdy, u osob s měsíční mzdou nad 140.000 schválili sazbu 23 procent. Jaký máte názor (ano/ne)?

Archiv anket

Vyhledat diskuzi

Potravinová soběstačnost země

Další témata:

Podle pozměňovacího návrhu k novele zákona o potravinách by v příštím roce musely supermarkety nabízet minimálně 55 % českých potravin a každým rokem tuto produkci navyšovat až na finálních 85 % v roce 2027. Rádi bychom znali váš názor na tento návrh.

I tento problém je součástí obchodní politiky a je plně v kompetenci prodejních středisek, aby byly využity místní zdroje příslušné oblasti. K tomu ale musí být snaha partnerů se předem domluvit a transakci dojednat.

Možná "závislost" je vyvolaná globalizací všeho. Vyplatí se za nízké ceny dovést než produkovat. Ale pak řijde pandemie nebo nějaká katastrofa a je vše jinak.

Ona ta potravinová závislost je snad vyvolávaná uměle!

Josef Musil
11.07.20

Stát by měl mít zájem na tom, aby zemědělství produkovalo kvalitní potraviny - pro všechny. Rozdělovat potraviny na ekologické ( kvalitní) a neekologické ( nekvalitní) považuji za škodlivé a zavádějící. Stav lze řešit změnou dotací a změnami v obchodování se zem.produkty.

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Uz-jste-cetli-Farmar-dostava-za-kilogram-jablek-5-50-Kc-A-ted-se-podivejte-proc-nakonec-jedno-kilo-koupite-za-desitky-korun-630087

Nemůžete spoléhat na domácí suroviny, kde byste je pěstovali? Přeměna České republiky ze země polí, luk a strdí ve vybetonovaný skladovací areál EU úspěšně pokračuje a je známo, že na betonu se potraviny pěstovat nedají. Takže jak to chcete udělat?

Pokud jsou spotřebitelské organizace spolehlivé, možná na ně můžeme dát. Otázka zní, kdo je platí a z čí peněz fungují! Kolega kdysi v Africe říkával: "Nikdo nepřišel na svět rozdávat chleba!"

V zahraničí dají zákazníci mnohem více na doporučení spotřebitelských organizací. A funguje to.

Nechejme na obchodnících co nám nabízejí, v jejich nabídce a programu je i změna regálů zprava doleva a ze předu dozadu. Stavme na vyspělosti českého zákazníka a poměr v produkci se časem změní, bez nucení

Globalizace a náš blahobyt. Byly doby, kdy čerstvé ovoce či zelenina byla jen sezonní záležitost. A byli jsme spokojení. Dnes chceme čerstvé ovoce a zeleninu po celý rok! A to bez bez globalizované ekonomiky, zemědělství a obrovských tranzitů nejde. Budou nám stačit jen ty sezonní potraviny?

Pro pana Koptíka - když projíždím přes Polsko na ukrajinské hranice, tak sice vidím malé pozemky. Ale také vidím staré osoby, jak holí ženou jednu krávu z pastvy domů. Sem bych se vrátit nechtěl. Za důležité považuji, aby zemědělská velkovýroba minimalizovala vliv na životní prostředí.

Každé omezení vyvolává reakci, většinou odpor, v případě tomto, další obří možnost korupce. Nehledě k tomu, že už dnes každý trust tlačí své dodavatel k co nejnižším cenám pro vlastní zisk a výrobce to řeší možným šizením výrobku, protože se taky musí uživit.

EU nám přikazuje pouštět na náš trh potraviny z dovozu bez jakéhokoliv omezení. Přitom potraviny z dovozu jsou v zemích jejich původu dotované a rozdíl v cenách shrábnou hypermarkety, domácí kupující to nepozná. Krásný příklad jak EU sama křiví podmínky, které mají být pro všechny stejné.

Potravinovou soběstačnost nelze slučovat s pojmy zdravější a levnější potraviny. Pro výrobu potravin jsme vázání „únijními“ zákony a o cenách rozhodují prodejní, především zahraniční „řetězce“. Proto ceny potravin u nás patří k nejvyšším v EU, u některý i více než v Belgii,s nejdražšími potravinami.

Je to absolutní nesmysl!

Samozřejmě, čím víc OPRAVDU českého, tím líp. Ale cenově srovnatelné a kvalitativně lepší a od firem, které platí v Česku daně, ne aby zde kasírovali a zisky odváděli do ciziny.

Také jsem pro prodej velkého % českých potravin, pokud nebudou muset zemědělci platit peníze, za to, že jim to supermarket vykoupí. Když už zisky jdou do ciziny, aspoň nějaký zisk budou mít i naši zemědělci. A důležité vychovat pracující mladé , ne jen samí studenti, kteří nic neumí.

Já tento sen považuji za šílence fiction. Nejdřív se produkt musí vypěstovat a posléze distribuovat. Zájem na importu je sledován dovozci, distributory a producenty v zahraničí. Tito lidé nebudou pracovat na poli, nebo trhat tresne. Kvóty považuji za nesmyslný produkt.

Milos Adam
16.06.20

Se obávám, že to obchodní řetězce obejdou, jako konečně vždy. Je třeba dotovat české zemědělce. Ale nikoli za hektar, ale za litr mléka, kilo vepřového, kilo hovězího, kilo skopového, kilo jablek, kilo zelí, ..... a vždy tak na 3 roky dopředu zveřejnit, jaké budou podmínky.

Osobně se přimlouvám za podporu našich zemědělců, aby byli více motivováni k výrobě kvalitních potravin, které je možné v naší zeměpisné šířce pěstovat za konkurence schopné ceny. I obchodní řetězce by nakupovaly např. kvalitní brambory, zeleninu , ovoce i se******rní produkty .

Pane Franku. Říct svůj názor, je skutečně otázkou pár řádků. Zdůvodnit proč si to nebo ono myslím a jaké by podle mého názoru mělo být řešení, to už se do tady vymezeného prostoru nevejde. Zkuste si stopnout za jak dlouho příspěvek který se vejde do požadovaného rozsahu přečtete.

Taky by neškodilo, kdyby diskuze byla rozdělena na několik skupin a v těchto skupinách by si téma diskuze volili po schválení provozovatelem sami jednotliví účastníci diskuze. Zatím tu diskutuje pouze několik lidí, jakmile se počet diskutujících zvětší,

stane se diskuze při tomto uspořádání naprosto nepřehledná, navíc já a jistě i mnoho dalších bych se chtěl vyjádřit k mnoha společenským otázkám jejichž téma tu není. Mohl bych je sice zamíchat do Kuloárů, ale tím by vznikl dokonalý a naprosto nepřehledný zmatek.

Bylo by dobré se poučit z už fungujících diskuzních fór. Toto zůstane specifické věkovým složením diskutujících, a to je v pořádku. Kdo se už dřív zúčastnil nějakého jiného diskuzního fóra, ví o čem tu píšu.

Když to nejde dohodou tak jako povinnost supermarketů odebírat nad 50% čes. potravin. Jsou leckdy zdravější než dovážené.Musím se smát když vidím na napsáno"česká chuť", tzn. nekupovat.Řepku určitě využívat pro výrobu oleje, místo do nafty a nezdravého palmového oleje.Musíme být zdraví,je nás málo

Ty kecy v parlamentu jsou pojem relativní. Záleží na tom zda je vede vládní koalice nebo opozice. Každý chvilku tahá pilku. Takže někdy příště se karta obrátí a kecy povede druhá strana. A proto navrhuji zrušit opozici. Ano, bude líp. Ale už asi bylo.

Mnoho z nás přispívajícich požaduje větší prostor k vyjádření. Myslím si, že někdy míň, znamená víc, nemusíme se opičít po parlamentu, kdy se mnohdy ty kecy nedají ani poslouchat. Pak nám vše trvá tak dlouho a občana to přestává bavit. Začněme být struční a věcní ve věcích, kterých chceme dosáhnout.

Souhlasím s panem Koplíkem i že nelze vkládat příspěvky k tématu sucho a také si myslím, že příspěvky by mohly být delší .

U tématu sucho v česku není zatím žádný komentář. Stránka nereaguje a tak tento komentář vkládám tady.
Když slyším, jaká opatření se proti suchu mají zavést, napadá mne přísloví, Nikdy nebylo tak zle aby nemohlo být ještě hůř. Rozvést by se to dalo, pokud by diskuzní příspěvky mohly být delší.

Potravinová soběstačnost se nám bude náramně hodit, až se ceny přestanou švindlovat.

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/-Nasi-mladi-na-krizi-teprve-cekaji-Keller-uz-vi-Velka-mesta-venkov-bohati-chudi-Kdo-bude-platit-626079

Nevím jak reálné je stanovit marketům procenta českých výrobků. Já bych preferoval cla. Samozřejmě že by se musela změnit celá EU.

. Což by nebylo špatné, protože EU se buď z gruntu změní, nebo rozpadne. Toto by mohl být dobrý začátek. Dovážet maso z Argentiny nebo z USA a vozit některé druhy ovoce které si můžeme vypěstovat tady, přes půl světa mi nepřipadá vůbec ekologické.

Vůbec se mi to nezdá reálné!

Také souhlasím s paní Kapalovou. To že potřebujeme, aby všichni mladí měli vysokou nebo přinejmenším střední školu, bez ohledu na to jakou, je nesmysl, který se nám vymstí. Společnost potřebuje vysoce kvalifikované řemeslníky, lékaře, zdravotní sestřičky, techniky odborníky na zemědělství, atd.

. Absolventy filozofických fakult, uměleckých škol, profesionální sportovce je také potřeba ale nesmí tu být tak velký nepoměr mezi potřebami společnosti a množstvím škol tohoto typu.

To ještě nezmiňuji banány, pomeranče, citrony nebo mandarinky. Za socialismu jsem je nekupoval. Byly na ně fronty. To by pak nebyl ani snobský olivový olej. Kde budeme chovat sardinky a mořské plody? Direktivní stanovení k cíli nevedou. I když nerad, ale zde musím říci, že trh si to vyřeší.

Dosáhnout v roce 85 % českých potravin v supermarketech není reálné. Naše zemědělství není schopné zajistit dostatek jablek, meruněk, broskví, ani brambor. Co by se dělo, kdyby byl v ČR neúrodný rok? Následovaly by výjimky nebo zemědělské produkty by byly těžkou podpultovkou?

Opět velký souhlas s paní Kapalovou. Pro naše vize v budoucnosti musíme především vychovat mládež. Kdo z mladých má chuť manuálně pracovat ? Je jich jak šafránu. A prvovýroba se bez řemesel neobejde.
Podpora farem a řemesel by měla být formou výuky a praxí již v základních školách.

Souhlasím s panem Skalou. Ani v dobách minulých se u nás neprodukovalo vše. ....

Dotovat naše výrobky (domácí výrobce) tak, aby mohly být levnější. Zvýhodňovat naše výrobce a nenechat si nařizovat od EU.

Myslím si že než stanovení procent českých výrobků by bylo lepší obnovit cla. Ta by se vztahovala jen na ty potraviny které jsme si schopni vyrobit sami, a výše cla by například na vepřové maso byla 15% a na pomeranče 0%.

Zde musím plně souhlasit s paní Miroslavou Kapalovou. Již dlouho nám chybí výuka k češství. Rádi se učíme všemu cizímu a nevážíme si našeho, proto abychom se stali světoví, jsme schopní zapomenout i svou mateřskou řeč a prodat vše, od podniků přes zdroje i naše mozky. Poslední náš rozmach.

Josef Musil
27.05.20

Jestliže skutečně chceme řešit potravinovou soběstatečnost (já o tom ale silně pochybuji), tak si musíme konečně stanovit potravinovou potřebu státu. Ta by měla být základem. Proces by musel být regulován dotacemi na výrobu, ne na plochu !

Nechci se dočkat toho až se ceny z farmářských trhů přestěhují do supermarketů které si ještě připočítají svou marži.

Myslím, že v prvé řadě by bylo potřeba věnovat se učňov.. škols., zrušit nefunkční SŠ a VŠ a nasměrovat a motivovat mladé k práci k nejen zem. výrobě, ale i řemesel. Vychovat generaci, která bude tu soběstačnost schopna zajistit. Jinak budeme země falešných inteligentů a vozit budeme i pitnou vodu.

O nařízeních to není, je to zdlouhavý proces spojený s procesem národního uvědomění, výchově k vlastenectví k úctě k naší historii a zvykům. Jenže pokud nám tu bude operovat mnoho nezisk. organ. které budou kecat do všeho a vše bořit a narušovat rodiny i výuky a oblbovat naše dětí nepodaří se to.

Ano, je to osvědčená cesta k prosperitě naší země. Po válce nabídka místních potravin postavila na nohy Rakousko.

To ne. Takovou změnu zákona budou mnozí čeští pěstitelé a farmáři zneužívat a ceny potravin poletí prudce nahoru. Jsem pro jiné řešení, ale to je na dlouhou diskuzi.

Soběstačnost v každém případě, ale ne za každou cenu. Stačí selský rozum, který ví , co se u nás efektivně pěstovat dá a co je vhodnější dovézt. Ani v dobách minulých se u nás neprodukovalo vše, ale konzumní návyky byly zaměřeny především na domácí výrobky.

Určitě bychom měli udělat maximum pro soběstačnost. Jen si to nejde vynucovat určováním procent. Důležitější je podpora zemědělců a českých výrobců. Měli by být konkurence schopni což dnes v mnoha komoditách nejsou. Ona cena je tím základním problémem pro kupující .

Potravinou soběstačnost ano, ale jen u produktů, kde jsme konkurenceschopní a máme pro jich produkci podmínky. Ty podporovat včetně jejich vývozu. Příkladem může být Francie.

Je naprosto v pořádku prodávat hlavně naše potraviny jenom jsem zvědav jak nás za tento krok potrestají . Tímto poškodíme zájmy nadnárodních řetězců . Pár let zpátky si v Bruselu stěžovali že Slováci kupují více své potraviny než unijní a už bylo zle . Na tu reakci se těším .

Určitou potravinovou soběstačnost by jsme určitě mít měli. Ale 85% potravin českých výrobců je moc. Jednak rýži, citrusové plody a tropiké ovoce, zeleninu po celý rok, mořské ryby a další věci naši zemědělci nevyrobí, a jen 15% podobného dovozu by bylo velké ochuzení našeho trhu.

Milos Adam
27.05.20

Nejsem si jist, zda cesta stanovením procent je správná. Podle mne jedině dlouhodobé dotace zemědělcům za stanovené produkty (mléko, vepřové maso, hovězí maso, brambory, kukuřice,..... ale třeba i chmel, med,...) které jsou potřeba pro soběstačnost v mezích možností.

To je základní nutnost, být soběstační, nejen v potravinách. Předešlé vlády zcela zlikvidovali naše zemědělství i průmysl. Jsme jen montovny a skladiště EU.

Seniorský parlament, z.s., IČ 07132051 © 2018 - 2020. S vytvořil SEPIA SOFT s.r.o..