Slovo úvodem

Vážení a milí přátelé,

další dvě mimořádné schůze Poslanecké sněmovny jsem svolal na čtvrtek 26. listopadu. Projednali jsme tři vládní návrhy zákonů.

Do třetího čtení jsme propustili vládní novelu nízkouhlíkového zákona, respektive zákona o výkupu elektřiny z plánovaného bloku Jaderné elektrárny Dukovany. Závěrečné hlasování k této předloze proběhne v prosinci.

Dalším zákonem, který jsme projednali, je zákon o ochraně utajovaných informací. Ten jsme projednali ve zkráceném jednání legislativní nouze. Zákon reaguje na zkušenosti při nynější epidemii koronaviru.

Schválili jsme, že žadatelům o prodloužení bezpečnostní prověrky nebude při krizových stavech hrozit, že neobdrží rozhodnutí Národního bezpečnostního úřadu o bezpečnostní prověrce včas. V případě nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu je oprávnění pro přístup k utajovaným skutečnostem prodlouženo nejvýše rok.

Ve stavu legislativní nouze jsme projednali trvalé osvobození pivovarů od spotřební daně za vylité nebo vrácené pivo. Osvobození pivovarů od daně za nespotřebované pivo nyní platí do konce roku kvůli epidemii koronaviru. Tato předloha zavádí osvobození od daně trvalé.

Zákon o ochraně utajovaných informací i zákon o spotřební dani jsme postoupili senátorům k projednání. Následně musí obě předlohy podepsat prezident republiky.

V rámci dnešního jednání jsme dodržovali platná hygienická nařízení vyhlášená vládou. Sešli jsme se a jednali v polovičním formátu.

Radek Vondráček

Anketa

Poslanci s vědomím zvýšení schodku státního rozpočtu zrušili superhrubou mzdu. Zároveň schválili 15procentní zdanění hrubé mzdy, u osob s měsíční mzdou nad 140.000 schválili sazbu 23 procent. Jaký máte názor (ano/ne)?

Archiv anket

Vyhledat diskuzi

Posílení rozsahu ústavních kompetencí NKÚ

92 %
04.12.18   25   Kontrolní výbor

Znění návrhu

Skupina poslanců předložila sněmovně návrh zákona


92 %

Váš názor nás zajímá

Podporujete návrh změny ústavního zákona, který posiluje rozsah ústavních kompetencí NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad), a to nově i kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku nebo podílem na hlasovacích právech?

Cílem návrhu je rozšíření pravomoci NKÚ vedle stávající kontroly hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu také na kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku nebo podílem na hlasovacích právech, o kterých tak stanoví zákon o NKÚ.

Hlasování je anonymní a nelze jej odvolat.
Hlasovat můžete pouze jednou.
Hlasuji pro ANO (71) Hlasuji pro NE (6) Komentovat

MŮŽETE HLASOVAT ANO NEBO NE, PŘÍPADNĚ MŮŽETE po odhlasování ano/ne JEŠTĚ VLOŽIT KOMENTÁŘ.


Komentáře ostatních hlasujících

ANO, a bez z diskuse. NKÚ by měl kontrolovat vše, kde jsou státní peníze, neboť i tam unikají

Jedině, kdyby dotyčný úředník převzal osobně případ a ukázal, jak se to má dělat správně.

Nejen tyto kompetence, ale i větší pravomoce a právem veta bez možnosti odvolávání, hodnocení a komentování jeho nálezu.

Mělo by se týkat i veřejnoprávních médií, která platíme koncesionářskými poplatky (tedy jinou formou daně) ze zákona. Tedy České televize, Českého rozhlasu a ČTK.

NKÚ by měl být kompetentní kontrolovat všechny instituce, které hospodaří se státními prostředky.

I v těchto správních celcích se hospodaří s obrovským majetkem a obrovským objemem finančních prostředků a jak se léta ukazuje, tak příležitost dělá zloděje, tím se nechci v žádném případě dotknout většiny svědomitých a poctivých pracovníků v této sféře

Z jakého důvodu by neměl NKU kontrolovat hospodaření samosprávných celků. Audit hospodaření provádí nadřízený orgán, tj. kraj, tedy opět samosprávný celek, který poskytuje i řadu dotací a grantů. V řadě vedení krajů sedí i zastupitelé obcí. Tady neplatí žádný střet zájmů?

Plně souhlasím a podporuji zvýšení kompetencí NKÚ, přece i uzemní samosprávné celky hospodaří se značnými finančními prostředky i s dotacemi.

Myslím,že ústava by se měnit neměla,krom ohrožení našeho státu,pokud možno řešit zákonem

Alois Kupsa
22.02.19

Ano. A zcela se ztotožňuji s názory Milana Hemzla z 23.01.19, Květoslava Vrbeckého z 05.02.19, Wilfrieda Brudny z 12.02.19, Evy Brudné z 13.02.19, Josefa Duška z 13.02.19 a Alice Tomkové z 18.02.19.

Máme více jak 64 tisíc obcí do 1 tisíce obyvatel,z toho více než polovina do 400 obyvatel,z toho téměř dva tisíce obcí do 200 obyvatel,správa věcí veřejných je sice blíže lidem,ale je nesmírně drahá a neefektivní.Panuje zde chaos a právní nejistota.Kontrola a reorganizace veřejné správy je nezbytná.

NKU nemůže kontrolovat veřejnoprávní média. Novela z r. 2016 neprošla senátem.

Současně by měl mít NKÚ pravomoc podat ihned trestní oznámení a v případě,že zjistí závažné nedostatky např.na ministerstvu,krátit tomuto ministerstvu rozpočet(dle výše škody), na příští rok z kapitoly osobní náklady(mzdy,odměny a další).

Eva Brudná
13.02.19

NKÚ by měla kontrolovat veřejnoprávní média. Jak mohou poslanci schválit s čistým svědomím , výroční zprávy těchto médií, když neví na co byli peníze použity. V případě schválení bych uvítala zrušení koncesionářských poplatků. Mě nezajímají názory některých moderátorů a jejich manipulativní otázky.

Hlasuji, ne, neboť hospodaření ÚSC podléhá kontrole mnoha jiných státních institucí.

Určitě souhlasím. Ke kolegům: hospodaření ČT i ČR může NKÚ kontrolovat už teď, na neziskovky si, myslím, svítí už od ledna t.r.

Ano a doplnil bych to ještě kontrolou veřejnoprávní televize a rozhlasu, protože hospodaří s prostředky, které koncesionáři povinně platí nařízením státu.

NE změna vyžaduje ústavní většinu 120..a při pokusu narušit ústavní systém může dojít k takovým zásahům že bude vyžadovat občansko právní... trestně právní ...včetně správních změn správního soudu.Což povede k destabilizaci. Dnes bohatě stačí trestně právní rovina v hospodaření...ap.

Navrhuji doplnit o možnost kontroly i neziskových organizací podporovaných příspěvky státu

Je naprosto nezbytné významně rozšířit a posílit kompetence NKÚ. Dále zákonem zajistit, aby kontrolované subjekty byly povinny podle zjištění NKÚ provést nápravná opatření, ne jako dosud že NKÚ něco zjistí a kontrolovaný subjekt zjištění zneváží a/nebo dokonce i ignoruje.

NE změna vyžaduje ústavní většinu 120..a při pokusu narušit ústavní systém může dojít k takovým zásahům že bude vyžadovat občansko právní... trestně právní ...včetně správních změn správního soudu.Což povede k destabilizaci. Dnes bohatě stačí trestně právní rovina v hospodaření...ap.
Stanek

Ano souhlasím, stát by mel byt tím nejlepším hospodarem!

Ivan Toman
16.12.18

NKÚ má dost omezené pravomoci,takže s rozšířením plně souhlasím.(Pokud nepřibude zase spousta dalších úředníků).

Ano souhlasím,vždyť jde o peníze naších daňových poplatníků

Ano, souhlasím. Stát by měl mít pod dohledem hospodaření obcí a krajů.

Seniorský parlament, z.s., IČ 07132051 © 2018 - 2020. S vytvořil SEPIA SOFT s.r.o..