Slovo úvodem

Vážení a milí,

poslední týden v červenci jsme projednali tyto zákony:

Otcovská dovolená se pravděpodobně prodlouží na dva týdny a podmínky nároku na ošetřovatelské volno se patrně zmírní, předpokládá to poslanecká novela o nemocenském pojištění.

Závěrečným hlasováním prošel i vládní návrh o dětských skupinách. Na jesle se nezmění, budou i nadále pro starší děti. Předloha také zakotvuje jejich financování.

Zvýšení důchodů o 300 korun od ledna nad zákonnou valorizaci a příspěvek 500 korun za každé vychované dítě od roku 2023 jsme schválili ve vládní novele o důchodovém pojištění. Zároveň jsme odhlasovali možnost předčasného důchodu až o pět let pro příslušníky integrovaného záchranného systému bez dopadu na výši penze.

Dodatečné přidání 300 korun k důchodům by příští rok stálo podle důvodové zprávy 10,6 miliardy korun. O rok později by to bylo 10,9 miliardy korun a v následujícím roce 11,1 miliardy korun. Ministerstvo práce a sociálních věcí zdůvodnilo zvýšení důchodů tím, že očekávaný růst penzí bude nižší než v posledních letech.

Zvýšení příspěvků na péči pro lidi se zdravotním postižením, kteří využívají pobytové sociální služby, jsme schválili v poslanecké novele o sociálních službách. Částky by měly být stejné, jako mají postižení, kteří žijí doma. Stát by na těchto dotacích vydal podle odhadu předkladatelů o 3,4 miliardy korun ročně navíc. Předkladatelé rovněž uvedli, že naopak díky tomu by mohl stát snížit dotace na sociální služby.

Obce v okolí Vrbětic na Zlínsku (Bohuslavice nad Vláří, Haluzice, Lipová, Slavičín a Vlachovice), jejich obyvatelé i Zlínský kraj by si mohli za výbuchy munice z roku 2014 rozdělit celkové odškodnění téměř 700 milionů korun.

Návrh zákona podepsali poslanci napříč poslaneckými stranami. Mezi podepsanými jsou hlavně poslanci, kteří jsou ze Zlínského kraje. Pro hlasovalo 113 poslanců ze 123 přítomných, proti nehlasoval nikdo. Předlohu jsme schválili ve zrychleném režimu.

Schválené zákony budou odeslány do Senátu k projednání.

Radek Vondráček

Vyhledat diskuzi

Posílení rozsahu ústavních kompetencí NKÚ

92 %
04.12.18   25   Kontrolní výbor

Znění návrhu

Skupina poslanců předložila sněmovně návrh zákona


92 %

Váš názor nás zajímá

Podporujete návrh změny ústavního zákona, který posiluje rozsah ústavních kompetencí NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad), a to nově i kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku nebo podílem na hlasovacích právech?

Cílem návrhu je rozšíření pravomoci NKÚ vedle stávající kontroly hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu také na kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku nebo podílem na hlasovacích právech, o kterých tak stanoví zákon o NKÚ.

Hlasování je anonymní a nelze jej odvolat.
Hlasovat můžete pouze jednou.
Hlasuji pro ANO (71) Hlasuji pro NE (6) Komentovat

MŮŽETE HLASOVAT ANO NEBO NE, PŘÍPADNĚ MŮŽETE po odhlasování ano/ne JEŠTĚ VLOŽIT KOMENTÁŘ.


Komentáře ostatních hlasujících

ANO, a bez z diskuse. NKÚ by měl kontrolovat vše, kde jsou státní peníze, neboť i tam unikají

Jedině, kdyby dotyčný úředník převzal osobně případ a ukázal, jak se to má dělat správně.

Nejen tyto kompetence, ale i větší pravomoce a právem veta bez možnosti odvolávání, hodnocení a komentování jeho nálezu.

Mělo by se týkat i veřejnoprávních médií, která platíme koncesionářskými poplatky (tedy jinou formou daně) ze zákona. Tedy České televize, Českého rozhlasu a ČTK.

NKÚ by měl být kompetentní kontrolovat všechny instituce, které hospodaří se státními prostředky.

I v těchto správních celcích se hospodaří s obrovským majetkem a obrovským objemem finančních prostředků a jak se léta ukazuje, tak příležitost dělá zloděje, tím se nechci v žádném případě dotknout většiny svědomitých a poctivých pracovníků v této sféře

Z jakého důvodu by neměl NKU kontrolovat hospodaření samosprávných celků. Audit hospodaření provádí nadřízený orgán, tj. kraj, tedy opět samosprávný celek, který poskytuje i řadu dotací a grantů. V řadě vedení krajů sedí i zastupitelé obcí. Tady neplatí žádný střet zájmů?

Plně souhlasím a podporuji zvýšení kompetencí NKÚ, přece i uzemní samosprávné celky hospodaří se značnými finančními prostředky i s dotacemi.

Myslím,že ústava by se měnit neměla,krom ohrožení našeho státu,pokud možno řešit zákonem

Alois Kupsa
22.02.19

Ano. A zcela se ztotožňuji s názory Milana Hemzla z 23.01.19, Květoslava Vrbeckého z 05.02.19, Wilfrieda Brudny z 12.02.19, Evy Brudné z 13.02.19, Josefa Duška z 13.02.19 a Alice Tomkové z 18.02.19.

Máme více jak 64 tisíc obcí do 1 tisíce obyvatel,z toho více než polovina do 400 obyvatel,z toho téměř dva tisíce obcí do 200 obyvatel,správa věcí veřejných je sice blíže lidem,ale je nesmírně drahá a neefektivní.Panuje zde chaos a právní nejistota.Kontrola a reorganizace veřejné správy je nezbytná.

NKU nemůže kontrolovat veřejnoprávní média. Novela z r. 2016 neprošla senátem.

Současně by měl mít NKÚ pravomoc podat ihned trestní oznámení a v případě,že zjistí závažné nedostatky např.na ministerstvu,krátit tomuto ministerstvu rozpočet(dle výše škody), na příští rok z kapitoly osobní náklady(mzdy,odměny a další).

Eva Brudná
13.02.19

NKÚ by měla kontrolovat veřejnoprávní média. Jak mohou poslanci schválit s čistým svědomím , výroční zprávy těchto médií, když neví na co byli peníze použity. V případě schválení bych uvítala zrušení koncesionářských poplatků. Mě nezajímají názory některých moderátorů a jejich manipulativní otázky.

Hlasuji, ne, neboť hospodaření ÚSC podléhá kontrole mnoha jiných státních institucí.

Určitě souhlasím. Ke kolegům: hospodaření ČT i ČR může NKÚ kontrolovat už teď, na neziskovky si, myslím, svítí už od ledna t.r.

Ano a doplnil bych to ještě kontrolou veřejnoprávní televize a rozhlasu, protože hospodaří s prostředky, které koncesionáři povinně platí nařízením státu.

NE změna vyžaduje ústavní většinu 120..a při pokusu narušit ústavní systém může dojít k takovým zásahům že bude vyžadovat občansko právní... trestně právní ...včetně správních změn správního soudu.Což povede k destabilizaci. Dnes bohatě stačí trestně právní rovina v hospodaření...ap.

Navrhuji doplnit o možnost kontroly i neziskových organizací podporovaných příspěvky státu

Je naprosto nezbytné významně rozšířit a posílit kompetence NKÚ. Dále zákonem zajistit, aby kontrolované subjekty byly povinny podle zjištění NKÚ provést nápravná opatření, ne jako dosud že NKÚ něco zjistí a kontrolovaný subjekt zjištění zneváží a/nebo dokonce i ignoruje.

NE změna vyžaduje ústavní většinu 120..a při pokusu narušit ústavní systém může dojít k takovým zásahům že bude vyžadovat občansko právní... trestně právní ...včetně správních změn správního soudu.Což povede k destabilizaci. Dnes bohatě stačí trestně právní rovina v hospodaření...ap.
Stanek

Ano souhlasím, stát by mel byt tím nejlepším hospodarem!

Ivan Toman
16.12.18

NKÚ má dost omezené pravomoci,takže s rozšířením plně souhlasím.(Pokud nepřibude zase spousta dalších úředníků).

Ano souhlasím,vždyť jde o peníze naších daňových poplatníků

Ano, souhlasím. Stát by měl mít pod dohledem hospodaření obcí a krajů.

Seniorský parlament, z.s., IČ 07132051 © 2018 - 2021. S vytvořil SEPIA SOFT s.r.o..